Keresés
Close this search box.

Nincs haladás a szociális párbeszéd minőségének és átláthatóságának javításában – írja az Európai Bizottság 2022 évi országjelentésében Magyarországról

2022. május 23-án került elfogadásra az Európai Bizottság 2022. évi országjelentése Magyarországról, amely egyrészt egy összefoglaló elemzés az ország gazdasági és szociális helyzetéről, másrészt pedig gazdaságpolitikai, költségvetési és szociális ajánlásokat is megfogalmaz a kormányzat számára, hogy mely területeken változtasson az eddigi politikáján a gazdasági növekedés, a munkahelyteremtés, a kutatás és innováció előmozdítása érdekében. Az Európai Szemeszter keretében az Európai Unió rendszeresen értékeli a tagállamok, közte Magyarország gazdasági, költségvetési, munkaügyi és a szociálpolitikai jellemzőinek alakulását. Az idei jelentés megjelenését követően 2022. május 31-én az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete rendezett miniszemináriumot az országjelentésről, ahol bemutatták a 2022-es Magyarországról szóló országjelentést és az országspecifikus ajánlások hangsúlyos elemeit.
Kovács-Toperczer Katalin és Gyenes Zoltán vezető gazdasági szakértők prezentációjukban kiemelték, hogy a 2022 évi országjelentés annyiban más, mint a korábbiak, hogy reagál a COVID-19 válság okozta változásokra és nagyban fókuszál a COVID utáni fenntartható fellendülésre, kapcsolódik a helyreállítási és rugalmassági tervekkel és igyekszik a fennálló és az újonnan felmerülő kihívások azonosítása és kezelése kapcsán is irányt mutatni, különösen a jelenlegi geopolitikai helyzettel – az orosz-ukrán háború kitörésével – összefüggésben. A Bizottság szakértői a következő témaköröket emelték ki:
  • Magyarország gazdasági felzárkózása folyamatos, a covid válságból is viszonylag hamar kilábaltunk.
  • Magyarországnak még nincs elfogadott helyreállítási és rugalmassági terve. A helyreállítási és rugalmassági eszköz forrásaihoz akkor tudunk hozzájutni, ha Magyarország elkezdi kezelni a korábbi országjelentésekben megfogalmazott ajánlásokat.
  • A gazdasági növekedés mögött alapvetően a foglalkoztatás bővülése áll, amely jelenleg már az EU-s által fölötti, mintegy 78%-os. A termelékenységünk viszont ezzel szemben nem nőtt, ezért strukturális változásra lenne szükség, hogy elmozduljunk a magasabb hozzáadott értékű termelés irányába.
  • Évek óta említett probléma a munkanélküliségi járadék alacsony összege és rövid folyósítási ideje. Míg az áltagos munkakeresési idő 16 hónap, addig a járadék csak 3 hónapig kapható.
  • Az ágazati különadók és személyre szabott szabályozások nem tesznek jót a versenynek.
  • Az anti-korrupciós keretrendszer működése nem elégséges.
  • A szociális párbeszéd minősége nem megfelelő.
  • Problémás a bírói függetlenség és a jogalkotás minősége.
  • Az oktatás területén nem teljesítjük a megfelelő irányszámokat:
    • magas a korai iskolaelhagyók aránya
    • rosszul állunk a digitális kompetenciák terén
    • az EU-s átlagnál alacsonyabb a diplomások aránya
    • az oktatás nem támogatja a társadalmi mobilitást
    • nagy a város-vidék különbség
    • a tanárokat jobban kellene képezni és támogatni, anyagilag is.
  • Az ukrán-orosz válság energetikai kihívások elé állítja az országot. Az energiabiztonság fontos kérdés lett. Csökkenteni kell az orosz függőségét és megfékezni az energiaárak emelkedését.
  • A napelemek telepítése jól halad, de a megújuló energiaforrások aránya továbbra is alacsony. Jelenleg 13,9%, míg a 2030-ra kitűzött cél 21%.
  • Egy célzottabb rezsicsökkentés, ami a lakossági fogyasztókra koncentrál jobban támogatható lenne.
  • Az új beruházások megvalósításához nincs jelenleg elég szakképzett munkaerő. Kb. a munkaerőpiac 4%-át kellene átképezni ilyen munkakörökbe.
A fent említett fejlesztések megvalósításához számos európai uniós forrás áll rendelkezésre az ESF+, RRF, a REACT-EU és a COF eszközökön keresztül. Az Európai Bizottság szakértőinek rövid ismertetőjét követően Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár (Pénzügyminisztérium) reagált az elhangzottakra.
  • Magyarország helyreállítási és rugalmassági terve kapcsán folyamatosak a tárgyalások.
  • A covid válság utáni helyreállítás nagyrészt lezajlott, de a háborús veszélyhelyzet sok újabb problémát okoz.
  • A kormányzat fontosnak tartja a költségvetési deficit csökkentését még idén 4,9%-ra.
  • Nagy segítséget nyújtott számukra az ún. szükséghelyzeti munkanélküliségi kockázatokat mérséklő ideiglenes támogatást nyújtó európai eszköz (SURE) a covid válság alatt.
  • A munkaerő képzettségének javításával egyet értenek, a munkanélküliségi járadék időtartamának növelésével nem.
  • Az energiaellátás tekintetében az elsődleges prioritásuk az energiaellátás biztonságának fenntartása. A diverzifikáció növeléséhez a környező országokkal való szoros együttműködés kialakítására van szükség.
  • A tiszta technológiák bevezetése kiemelt prioritás, de itt is jelen van a kiszolgáltatottság pl. az anyagigények miatt.
  A szemináriumon kivetített előadás – angol nyelvű – anyagát mellékeljük.  Részlet az országjelentésből: Magyarország számára előnyösek lennének a következő területeket célzó intézkedések:
  • A makrogazdasági stabilitás megőrzése a magas energiaárakból és a növekvő finanszírozási költségekből eredő kockázatok kezelésével.
  • A nyugdíjrendszer reformja az államháztartás hosszú távú fenntarthatóságának javítása érdekében, megőrizve a nyugdíjak megfelelő szintjét, elsősorban a jövedelmi egyenlőtlenségek kezelése révén.
  • A legkiszolgáltatottabb csoportok munkaerőpiaci integrációjának megerősítése, elsősorban továbbképzés révén, valamint az álláskeresési járadék időtartamának meghosszabbítása.
  • A szociális ellátás megfelelőségének javítása, valamint az alapvető szolgáltatásokhoz és a megfelelő lakhatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása mindenki számára.
  • Az oktatási eredmények javítása, és a hátrányos helyzetű csoportok, különösen a romák részvételének növelése a minőségi többségi oktatásban.
  • A minőségi megelőző és egészségügyi alapellátási szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása.
  • A Magyarországon belüli nagy területi különbségek enyhítése, különös tekintettel a jelentős különbségekre az egyes régiókon belül.
  • A vállalkozások digitalizációjával, a zöld és digitális készségekkel, valamint a kutatással és innovációval kapcsolatos beruházások növelése.
  • A szabályozás kiszámíthatóságának javítása és a verseny fokozása a szolgáltatások, többek között a közbeszerzés terén.
  • A korrupcióellenes keretrendszer megerősítése, többek között az ügyészségi munka és a közérdekű információkhoz való hozzáférés javítása révén.
  • A bírói függetlenség megerősítése.
  • A döntéshozatali folyamat minőségének és átláthatóságának javítása a hatékony szociális párbeszéd, az egyéb érdekelt felek bevonása, valamint rendszeres és megfelelő hatásvizsgálatok révén.
  • Az adórendszer egyszerűsítése és megerősítése az agresszív adótervezés kockázatával szemben.
  • A fosszilis tüzelőanyagoktól való teljes függés csökkentése a megújuló energiaforrások elterjedésének felgyorsítása révén, különösen az engedélyezési eljárások egyszerűsítése és a villamosenergia-infrastruktúra korszerűsítése által. A fosszilis tüzelőanyagok behozatalának diverzifikálása más országokkal való összeköttetések megerősítésén keresztül.
  • A fosszilis tüzelőanyagoktól való függés csökkentése az épületekben és a közlekedésben, mindenki számára elérhető – különösen a lakóházakat érintő – energiahatékonysági intézkedések és a közlekedés villamosítására irányuló erőfeszítések fokozása révén.
  • A fenntartható víz- és hulladékgazdálkodással kapcsolatos reformok és beruházások, valamint a körforgásos gazdaság előmozdítása.
  A rendezvényen részt vett és a beszámolót készítette: Papp-Nagy Viktória, SZEF irodavezető

MEGOSZTÁS:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Nyomtatás

EZEKET OLVASTA MÁR?

Munkaképesség-vizsgálat kiértékelő műhelymunka

2024. november 22-én értékeltük ki a SZEF munkaképesség-vizsgálat mérését, amely projektet még áprilisban kezdtünk meg tagszervezeteinek aktív bevonásával. A közös munka sikerét mi sem jelzi jobban, mint hogy május végére

Szakszervezeti V4 tanácskozás Budapesten

2024. november 21-22-én Magyarországon tanácskoztak a V4 országok – Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia – szakszervezeti konföderációi. A “Visegrádi Négyek” budapesti szakszervezeti találkozója a magyar EU soros elnökség apropóján került

Másodszor műhelymunkáztunk a zöld átment témájában

2024. november 21-én másodszor nyílt arra lehetőség, hogy a közszolgáltatások szakszervezeteiben aktív tagok megvizsgálják, hogyan kezeljük a klíma átmenet kérdését a szervezeteinkkel. A nyitó eseményhez hasonlóan most is nagyon különböző

Fiatal szakszervezeti vezetők találkozója Zágrábban

Beszámoló az Európai Szakszervezeti Szövetség (ESZSZ) Ifjúsági Bizottságának találkozója Zágrábban Az ESZSZ Ifjúsági Bizottságának találkozójára 2024. október 27. és 29. között került megrendezésre a Friedrich Ebert Alapítvány közreműködésével és támogatásával.