LÉPÉSKÉNYSZERBEN

Írta: Földiák András

A már elviselhetetlen körülmények javítását követeljük a kormánytól a leghatározottabb és azonnali intézkedést sürgetve. Fordulunk továbbá Hozzátok, Olvasóink, Kollégáink, Tagjaink, hogy támogassátok, terjesszétek követeléseinket! Gondoljuk tovább együtt a jövő lehetőségeit!

Röviden

Az elviselhetetlen körülmények javításáért fordulunk a kormányhoz, a leghatározottabb és azonnali intézkedést kérve.

  • A béremelésekből és pótlékokból eddig kimaradt mintegy 150 ezer közszolgálati dolgozó számár azonnali hathatós bérintézkedést,
  • 245.000 Ft -os új, DIPLOMÁS BÉRMINIMUM bevezetését,a
  • 2018. évi MINIMÁBLÉR 145.000 forintra, és a GARANTÁLT bérminimum 188.500 forintra emelését követeljük.

A Közalkalmazotti bértábla 170 besorolásának 121 konkrét jövedelem meghatározását, – tehát több mint az összes besorolás kettőharmadát - eltörli a 2018-tól életbe lépő új minimálbér és garantált bérminimum emelés. Azért, mert a bértáblája a 138.800 forintos minimálbérnél, vagy a 180.500 forintos garantált bérminimumnál még alacsonyabb bért ír elő, de mivel a minimális bért meg kell adni mindenkinek, a közszolgálatokra vonatkozó törvényi táblaösszeg érvényét veszti.

Összemosott

A „B”, a „C”, a „D” és az „E” fizetési osztályokban mind a 17 életkor szerint emelkedő fizetési fokozatban bérminimum jár, tehát a dolgozó egész életében, munkába lépésétől nyugdíjba vonulásáig ugyanazt az összeget kapja. Egy forinttal nem emelkedik a bére soha. A többi osztályban is elfogadhatatlan a 18 évesek és a 65 évesek közötti egyenlőségtétel, de az „E” osztályban kiemelten igazságtalan ez, ide a rangos, általában több éves felsőfokú szaktanfolyamot végzett, pótolhatatlan speciális képesítést szerzett kollégáink tartoznak. Alig jobb a helyzet a felsőfokú végzettek körében, itt a teljes életpályának a közepéig, vagy több diplomás szakemberek esetében majdnem a közepéig ugyanaz a bér jár, ami a középfokú szaktanfolyamot végzett pályakezdő és még tapasztalatlan kolléga számára. Az első három életkori fokozatban az akadémiai doktor is csak a bérminimumban részesül.

A közigazgatásban dolgozók hátrányos megkülönböztetését eredményező, és a korábbi egységes szabályozást megszüntető módon változott a Köztisztviselői törvény. A jogviszony megszüntetésének csak erre az ágazatra érvényes új lehetőségei (bizalomvesztés, méltatlanság, vezetői értékrendhez való kötelező alkalmazkodás) nem igényelnek objektív tényeket, ezért lényegében azonosak az indoklás nélküli elbocsájtással, amelyek igen erős kiszolgáltatottságot jelentenek.

A köztisztviselők 5-6  kategóriára történő megosztása - a jövedelem elmaradás tekintetében - 30 %-os reálveszteséget eredményezve főleg az önkormányzati hivatalok dolgozóit, és a központi közigazgatás munkatársait sújtotta.

Az önkormányzati köztisztviselők 48 százalékának rendezték valamilyen szinten a bérét, az ő többségük is csak részlegesen lehet elégedett, viszont a kimaradt 52 százaléknak 9 éve nem javult a fizetése.

Mindez a szakmai tudásnak, a hosszú évek során megszerzett tapasztalatnak, az életkornak olyan kiáltó semmibevétele, ami világviszonylatban sem igen fordul elő, de Európában bizonyosan példa nélkül áll.

Tarthatatlan

A 2012-ben kezdődött el a pedagógus életpálya modell kidolgozása, az azóta eltelt 5 év alatt, azaz öt naptári év alatt a pedagógusokon kívül mindösszesen 3 területen sikerült új rendszert kidolgozni (rendőri, honvédségi, NAV szakalkalmazottak körében). Ígéret sincs arra, hogy a többi ágazatban mikor kerül sor hasonló rendezésre, és magyarázat sincs arra, hogy miért tesz ilyen erőteljes különbséget az egyes ágazatok között.

A meglévő négy életpálya rendszer is számos kívánnivalót hagyott maga után, ugyanakkor ebben a négy szektorban is kimaradt a rendezésből a nem-szakalkalmazottak széles csoportja.

Az életpálya és bérrendezésből kimaradt ágazatokban többnyire 20.000 forintot nem elérő, szakterületenként is, és azon belül bércsoportban is eltérő mértékű pótlékok biztosított a kormány. Ezek nettó tartalma a súlyos bérhelyzeten nem változatott. A bérpótlék visszavehető, szintén egybemossa a különböző végzettségű és korú munkatársak javadalmazását, továbbá nem jár minden ágazat minden foglalkoztatási csoportjának. A bérrendezés helyetti pótlék olyan átmeneti helyzetet teremtett, ami nem hogy nem tekinthető rendezésnek, hanem maga a rendezetlenség. És leginkább arra jó, hogy a javítás látszatát keltve eltakarja az egész helyzet tarthatatlanságát.

Alacsony

A minimumszabályzások, kompenzációk, táblák és pótlék-meghatározások előírásainak áttekinthetetlen és igazságtalan voltától függetlenül a közszolgálati dolgozók bérezése, ezekkel az intézkedésekkel együtt teljes egészében elfogadhatatlanul alacsony. Messze elmarad a versenyszféra átlagjövedelmétől, de az adott szakmai ágazatokban fizetett külföldi bérektől is. Ma már nem is csak a nyugati, és nem is csak a visegrádi országok, de a közszolgálatokban adott jelentős összegű cafetériával együtt tekintve, egy-egy ágazatban a romániai béreknél is rosszabb.

Kiszolgáltatott

A versenyszférában a minimálbér és bérminimum rendezések csak az alapot határozzák meg, ennél a vállalatok nagyságrendekkel magasabb fizetést adhatnak a bevételükből. És a gazdaság szereplői azért vannak, hogy bevételt és nyereséget termeljenek. Ezzel szemben a közszféra teljes egészében az államtól függ, mert, ha az intézmény nem rendelkezik béremelést lehetővé tevő költségvetési támogatással – márpedig a 99 %-nak nincs ilyen lehetősége – akkor egy forintot nem tud a maga keretéből emelni. Márpedig ezen intézmények feladata nem a magasabb bevétel elérése, hanem a közszolgáltatások ellátása.

Teljes egészében kiszolgáltatottak vagyunk a mindenkori kormányoknak, amelyek nem bizonyulnak jó gazdáknak.

Káros

Azzal, hogy az állam nem teszi lehetővé saját főállású és szakképzett dolgozóinak a méltó megélhetést, nem csak nekik árt, hanem minden polgárnak is kárt okoz, mert a közszolgáltatások mai színvonala ilyen bérek mellett nem tartható fenn. Egyre kevesebben vállalják ennyi pénzért a komoly szakmai felelősséggel járó munkát. A köz feladatainak ellátását különben se a piac szabályozza, az állami felelősség! Köztudott, hogy van iskola, amely ebben a tanévben még nem volt képes matematika szakos, és – az informatika évszázadában – informatika szakos tanárral órát tartani. És nem csak szaktanárok hiányoznak, hanem orvosok, nővérek, tisztviselők, szociális gondozók, bölcsődei és kulturális alkalmazottak. Nem lesz hozzáértő ember, aki elkészíti a jogosítványunkat, gondozza a gyermekünket, közreműködik egy koncerten vagy színházi előadáson. Nem intéződnek a befektetők engedélyei, építkezési ügyei, akik emiatt rövid időn belül jobban működő országba viszik a pénzüket, és ezzel mindnyájunknak vesztességet okoznak.

Tisztelt Kollégánk!

Ahol komolyabb összefogást lát a politika, ott enged. Erre a tervezett internetadó azonnali visszavonásától az olimpia-rendezéstől való visszalépésig ma már számos példa volt. De ha nem érzékelnek erőt, akkor addig szorongatnak és nyomorítanak, ameddig csak lehet.

Most van itt az ideje, hogy határozottan és különböző célirányos formákban kifejezzük elégedetlenségünket. A SZEF lép, cselekszik ennek érdekében, de minden további észrevételt, javaslatot, kezdeményezést személyesen is várok, örömmel fogadok.

A SZEF, közszolgálati szakszervezetek konföderációja, de nem csak a dolgozóink érdekében követelünk a leghatározottabban bérintézkedéseket.

Elkerülhetetlenül fontosnak tartjuk azonnali tárgyalások megkezdését, a meglévő bérelemek 2018-ra megállapított összegeinek emelését és a diplomás bérminimum bevezetését – a fent jelzett összegek szerint.

Budapest, 2017. november 28.

Földiák András
elnök

0
0
0
s2sdefault

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. További információk

Rendben

Weboldalunk bizonyos területein sütiket („cookies”) alkalmazunk. A sütik lehetővé teszik a weboldal számára, hogy felismerje, amennyiben Ön korábban azt már meglátogatta. A sütik segítenek nekünk megérteni, hogy a weboldal melyik része a legnépszerűbb, mert látni engedik, hogy látogatóink mely oldalakra lépnek be és mennyi időt töltenek ott. Ennek tanulmányozásával a weboldalt jobban tudjuk igazítani az Ön igényeihez, és még változatosabb felhasználói élményt tudunk nyújtani Önnek azáltal, hogy a sütik egyebek mellett megjegyzik a beállításokat, így nem kell azokat újra bevinnie, ha egy új oldalra lép, emlékeznek az Ön által korábban bevitt adatokra, ezért azokat nem kell újra begépelnie, elemzik a honlap használatát annak érdekében, hogy az így nyert információk felhasználásával végrehajtott fejlesztések eredményeként az a lehető legnagyobb mértékben az Ön elvárásai szerint működjön, könnyen megtalálja az Ön által keresett információt, és figyelemmel kísérik hirdetéseink hatékonyságát.