Munkavállalói részvétel - a fair digitális átállás kulcsa

Írta: Koller Erika

Digitalizáció, automatizálás  ̶  új kihívások a szakszervezetek számára: munkakörök átalakulása, eltűnése, a munka és a magánélet összeegyeztetése az állandó digitális jelenlét korában, a személyes adatok védelme, GDPR

Munkavállalói részvétel - a fair digitális átállás kulcsa

Beszámoló az Európai Szakszervezeti Szövetség (ETUC) 2018. június 4-én, Berlinben tartott szemináriumáról

 Az ETUC 2016-ban indított, automatizálással, robotizációval és digitális átállással kapcsolatos projektje keretében 2016-ban és 2017-ben több, a témát különböző nézőpontokból körbejáró konferenciát rendezett. A projekt utolsó fázisában ország-csoportonként tartottak szemináriumokat az ETUC tagországainak részvételével: Koppenhágában, Tallinban és Madridban.   A negyedik, utolsó szeminárium helyszíne Berlin volt, amely német, holland, portugál, brit, cseh, szlovén és magyar résztvevőknek szólt.  A rendezvénynek a Német Szakszervezeti Szövetség, a DGB berlini székháza adott otthont.

Tekintettel a rendezvény helyszínére, alapvetően osztrák és német, továbbá egy holland  előadó prezentációit hallhattuk – magyar szempontból jó lett volna, ha a volt szocialista országok digitális átállással kapcsolatos helyzetéről is hangzik el előadás. E fontos kérdés egyelőre a nyugat-európai mozgalmat foglalkoztatja, a magyar és kelet-európai szakszervezetek a jelen súlyos problémáival (bérek, munkakörülmények) küzdenek, ugyanakkor ez és a hasonló problémák számunkra is fontosok lesznek.

A délelőtt folyamán Peter Scherer, az ETUC főtitkárhelyettese és Wolfgang Kowalsky, az ETUC szakértőjének a projektet bemutató rövid összefoglalója után német szakszervezetek és vállalatok képviselői mutatták be a digitális átállással kapcsolatos kérdéseket. Thomas Fischer a Német Szakszervezeti Szövetség (DGB) részéről, Michael Fischer pedig a közszolgáltatási szektort és a közszférát képviselő ver.di képviseletében a munkavállalók megfelelő képzését, digitális kompetenciáinak fontosságát hangsúlyozták.

Ezt követően több nagyvállalat digitális átállással kapcsolatos stratégiáját ismerhettük meg. Elsőként a Bosch vállalatcsoport üzemi tanácsának képviselője, Michael Altenhoevel mutatta be a multinacionális vállalat online toborzási, kiválasztási és HR feladatokat ellátó elektronikus rendszerével kapcsolatos problémákat, kérdéseket.

 

Majd Olivia Janisch, az ÖBB, az Osztrák Szövetségi Vasút üzemi tanácsának tagja ismertette a digitális átállással kapcsolatos projektjüket. Mindketten hangsúlyozták a munkavállalók megfelelő tájékoztatását, képzését jogaikkal kapcsolatban. A hagyományosan erős osztrák, német társadalmi párbeszéd és munkavállalói részvétel jegyében elmondták, hogy mindkét vállalat folyamatosan konzultál, egyeztet a szakszervezetekkel. A személyes adatok kezelése különösen az Európi Unió új GDPR szabályozása miatt fontos. Az előadások közötti vitában olyan  fontos kérdések merültek fel mint a munka és a magánélet összhangjának biztosítása a 24 órás digitális elérhetőség korában. Egyelőre még a német vállalatoknál is ritka az a gyakorlat, amelyet néhány autóipari cég vezetett be: a céges levelezőrendszer és mobilhálózat a munkaidőn kívül nem használható. Ennek hasznosságáról megoszlanak a vélemények.

Birgit Schweer, a Német Kisiparosok Központi Szövetsége képviseletében elmondta, hogy az általuk képviselt kisvállalkozók számára igyekeznek folyamatos információkat szolgáltatni a digitális átállással kapcsolatban. A személyes adatok kezelése, védelme a kis- és közepes vállalkozások számára nagy kihívást jelent, mivel sokszor nincs elegendő erőforrásuk, ismeretük ehhez. Ahogy a német munkaerőpiacon általában, ezeknél a vállalkozásoknál is jellemző az aztipikus munkavégzés.

Hollandia egyik multinacionális pénzügyi vállalata, az Achmea üzemi tanácsa korábbi elnöke, Eric Nijst elmondta, hogy a biztosítási-pénzügyi szektort alapvetően átalakította az online kommunikáció: egyre gyakoribb az elektronikus kapcsolattartás, szerződéskötés. Emiatt több telephelyüket bezárták, a már említett részmunkaidős, atipikus foglalkoztatás előtérbe került. A munkakörök átalakulása a női munkavállalókat jobban érintette, mint a férfiakat.

Eckhard Voss, a németországi WMP tanácsadó cég kutatója, aki az ETUC-nak ebben a projektjében is közreműködik, az európai országokban végzett, a digitális átállással kapcsolatos online felméréséről számolt be.

A kutatásban közel 1600 vállalat képviselőjét kérdezték meg. Érdekes módon – részben a várakozásokkal ellentétben, a digitalizációt többen értékelték összességében pozitívnak, mint negatívnak. Sokan lehetséges előnynek tartják új típusú munkahelyek létrejöttét, a vállalatok közötti, nemzetközi együttműködés erősödését, ugyanakkor sok, elsősorban erős szakszervezetekkel és szociális párbeszéddel rendelkező országban (Németország, Ausztria) félnek a már megszerzett jogok csorbulásától.

A szemináriumiot Peter Scherer, az ETUC főtitkárhelyettese zárta be. Elmondta, hogy a kétéves projekt zárókonferenciáját 2018. szeptember 18-án, Brüsszelben tartják majd, ahová invitálta a korábbi rendezvények résztvevőit is.

 

Készítette:

Véber János

a Közművelődési és Közgyűjteményi és Dolgozók Szakszervezete

(KKDSz) alelnöke

0
0
0
s2sdefault

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. További információk

Rendben

Weboldalunk bizonyos területein sütiket („cookies”) alkalmazunk. A sütik lehetővé teszik a weboldal számára, hogy felismerje, amennyiben Ön korábban azt már meglátogatta. A sütik segítenek nekünk megérteni, hogy a weboldal melyik része a legnépszerűbb, mert látni engedik, hogy látogatóink mely oldalakra lépnek be és mennyi időt töltenek ott. Ennek tanulmányozásával a weboldalt jobban tudjuk igazítani az Ön igényeihez, és még változatosabb felhasználói élményt tudunk nyújtani Önnek azáltal, hogy a sütik egyebek mellett megjegyzik a beállításokat, így nem kell azokat újra bevinnie, ha egy új oldalra lép, emlékeznek az Ön által korábban bevitt adatokra, ezért azokat nem kell újra begépelnie, elemzik a honlap használatát annak érdekében, hogy az így nyert információk felhasználásával végrehajtott fejlesztések eredményeként az a lehető legnagyobb mértékben az Ön elvárásai szerint működjön, könnyen megtalálja az Ön által keresett információt, és figyelemmel kísérik hirdetéseink hatékonyságát.