A szakszervezetek megújításához és fejlődéséhez, valamint a külső gazdasági, politikai és társadalmi alkalmazkodásához szemléletmódváltásra van szükség. Fontos, hogy a szakszervezetek szolgáltató szerepüket jelentősen csökkentsék és a “bevonás” legyen a cél. Szükséges megértetni a munkavállalókkal és a különböző társadalmi rétegekkel a szakszervezetek szerepét és jelentőségét. A munkavállalók és dolgozók alapvető gazdasági érdeke, hogy tagjai legyenek a szakszervezeteknek.
A fent megfogalmazott elemek alapvető változásokat jelentenek az érdekérvényesítő munkában. Ezek azonban nem könnyű folyamatok és tudjuk azt is, hogy nem fog egyik pillanatról a másikra megvalósulni. Sok munkára és még több képzésre, oktatásra van szükség ahhoz, hogy vezetői, tagi és szervezeti szinteken is elfogadott legyen a változás célja, és lényege.
A SZEF igyekszik a célok eléréséért tenni és cselekedni. Szeptemberben indítottunk el egy workshopot vegyes rendszerű képzéssel, ahol a tagszervezetek aktivistáit tudjuk bevonzani és képezni. Sikerült keretet és lehetőséget biztosítani arra is, hogy ne csak Budapesten, hanem több vidéki nagyvárosban is jelen tudjunk lenni. A fővároson túl, Győrben, Debrecenben és Pécsett tudtak az aktivisták csatlakozni hozzánk.A SZEF szerette volna más oldaláról megközelíteni az oktatást, ezért most nem csak egy egynapos tréninget, tartunk a résztvevők számára, hanem komplex rendszerben, mentorálással visszajelzéssel, folyamatos jelenléttel a tanulók mellett és őket segítve koordináljuk a programot. A képzés 3 részből áll össze, első körben egy 1 napos személyes találkozó, ahol az alapokat mondjuk el, majd egy 5 hetes online szakasz következik, míg az utolsó részében szintén egy egész napos frontális interaktív előadáson, workshopon vesznek részt a jelentkezők.
A képzést Budapesten indultunk el szeptemberben és most október végén tartottuk meg a 2. személyes képzést.
A második nap folyamán, a fő témánk a kommunikáció volt. Ennek részeként, mivel a résztvevők aktivisták, szakszervezeti képviselők, tagok, tisztségviselők, vagy civil érdekérvényesítő szervezetek aktív tagjai, így a témánk összes oldalát igyekeztünk megvilágítani.
Az alapoktól kezdve indultunk el és a nap első részében azt építettük fel lépésről lépésre, hogy hogyan szólaljunk meg. A gondolkodó beszéd alapvető szabályait és elemeit tanultuk meg. Hogyan kell felépülnie egy beszédnek, mit kell tartalmazzon, mire kell figyelni, milyen szabályokat kell betartanunk.
A továbbiakban pedig a kommunikációs elemeket, eszközöket és technikákat sajátították el a kollegák. Kérdezéstechnika, nonverbális kommunikációs elemek, kommunikációs játszmák. Célunk az volt, hogy olyan gyakorlati tanácsokat kapjanak, amelyeket a saját közösségükbe, a saját valóságukba visszakerülve, a helyi szintű munkakörnyezetükben tudjanak érvényesíteni, valamint az eszközöket megismerve és azokat, mint technikákat használva, tudatosan építsék majd fel a kommunikációjukat. Kiemelt hangsúlyt és szerepet kap az asszertív kommunikáció.