A 9 hónapos, 3 részes képzés harmadik szakaszához érkeztünk. A képzésen a SZEF képviseletében részt vett: Csizmadia Krisztina, Dvorácskó Balázs, Madarász Andrea és Szabó József. A következőkben Szabó József tollából származó beszámolót olvashatjuk.
Beszámoló az ETUI képzés harmadik részéről
A T-Net Szakszervezet a Hírközlési Média és Távközlési Szakszervezeti Szövetség által kapcsolódik be az országos szakszervezeti mozgalomba, és rajtuk keresztül vagyunk tagjai a Szakszervezetek Együttműködési Fórma-nak /SZEF/.
A SZEF rendkívül széleskörű nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, melyek lehetőséget biztosítanak sok minden egyéb mellett, képzésekre is. Egy ilyen oktatási folyamat indult el korábban, melyen Szabó József kollegánk vett részt.
A képzés 3 modulból állt és most ért véget, kérem olvassátok el Józsi beszámolóját.
2021. február 10 és 12 között részt vettem a brüsszeli székhelyű ETUI intézet (The European Trade Union Institute) által szervezett szakszervezeti vezető képzés harmadik és utolsó részén. Ezzel véget ért az akkreditált képzésünk és az azon átadott személetmód, különféle módszerek ismerete révén ki-ki a saját szakszervezetében tudja hatékonyabban képviselni a dolgozók érdekeit.
Az első napon megosztottuk egymással az elmúlt egy év tapasztalatait, amelyek közül kiemelném a távolról történő kapcsolattartást, a digitális átállás kihívásait, a tagság szervezésének új módszereit, amelyeket a COVID-19 hozott előtérbe. Egy fontos momentum, hogy hogyan tudjuk ezt a problémát lehetőséggé átalakítani, hogyan tudunk a nehézségek ellenére fejlődni és előnyt kovácsolni azokból.
Az eddigiekben ezeket tanultuk meg: együtt dolgozni távolról is, projektben dolgozni, nemzetközi szintű szemléletet, az európai intézmények ismeretét, nyilvánosság előtt beszélni, analitikusan gondolkodni és ahhoz különféle adatbázisokat használni; gyakorolhattuk az angolt, a stratégiai gondolkodást.
A képzés további része a PESTLE elemzési módszer megismerésére, az aszerinti gondolkodás begyakorlására irányult. A PESTLE módszerrel elemezhetjük a körülöttünk levő világot politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai, jogi és környezetvédelmi szempontból, megállapíthatjuk a kockázatokat és az előnyöket és konkrét cselekvést tudunk megfogalmazni az első kettő lépés alapján.
Első lépésben megkértek bennünket, hogy három csoportra szétosztva elemezzük az elmúlt évet a PESTLE-ben megadott tényezők alapján és azonosítsuk be azokat, amelyek befolyásolják/befolyásolták a munka világát és azokat is, amelyek a szakszervezet hatáskörén kívüliek és nézzük meg, hogy milyen előnyöket és kockázatokat jelentenek azok a szakszervezetek számára.
Az azt követő blokkban az ETUI egyik szakértője (Romek Jagodziński) mutatta be nekünk a 2020-as év európai statisztikáit, amelyet az ETUI intézet készített el.
/Az egyéb tanulmányokat elérhetitek ide kattintva
Itt kiemelnék pár fontos szempontot:
– környezetvédelem
– egyenlőtlenségek
– nemek közötti egyenlőség
– a dolgozók hangja a pandémia idején
– a gazdaság digitalizációja
A PESTLE következő lépéseként megalkottuk a víziót, egy COVID utáni manifesztumot az ETUC Vienna Manifesto mintájára, amely alapján egyéni vállalásokat tudunk majd tenni rövid vagy hosszú távon. Ezen a foglalkozáson meg kellett egyeznünk 10 közös pontban, ami ebbe a kiáltványba bekerül és ami a csoport minden tagjának megfelelő. Itt megnyilvánult az, hogy a nyugati és a keleti (Szlovákia és Magyarország) szakszervezeti tisztségviselők teljesen másképpen gondolkodnak. Mi gyakorlatias szempontokat emeltünk ki a kiáltványban míg a belgák, franciák és írek inkább az elméleti szempontokat részesítették előnyben, mint például a környezetvédelmet, az adórendszer reformját, a javak egyenlőbb újraelosztását. Ezt a két szemléletet egybeolvasztva sikerült egy nagyon jó kiáltványt megfogalmazni.
Utolsó lépésként megfogalmaztuk a cselekvést, amely az előbbi kettő lépésből fakad. Mindenki mondott egy vállalást, amelyet megvalósít az általa választott időtartamon belül. Párat emelnék ki a megtett vállalások közül: digitális kapcsolattartási eszközök nagyobb mértékű és profibb használata, azok oktatása a szakszervezeti tagok számára, a fiatalok szakszervezetbe való belépésének az ösztönzése, a „tulajdonosi szemlélet” erősítése a tagokban, hogy magukénak érezzék a szakszervezet ügyét, több párbeszédet a tagokkal, meghallgatni mindenkit, átadni a szakszervezet értékrendjét.
Mi a tanultakból táplálkozunk és igyekszünk a maximumot kihozni a tagjainkért végzett mindennapi munkánk során.
Szabó József
T-Net Szakszervezet
bizalmi tisztségviselő