Keresés
Close this search box.

3,3 millió munkavállalót ér veszteség a kollektív szerződések hiánya miatt

A legfrissebb adatok alapján, a 2000-es évek elejéhez képest ma az EU-ban 3,3 millióval kevesebb munkavállaló részesül a kollektív szerződések előnyeiből.
A kollektív szerződés lefedettség 2000 óta az EU 27 tagállamából 22-ben csökkent. Ez a tagállamok által tudatosan bevezetett és az Európai Bizottság által jóváhagyott politika eredménye, ennek oka az a  téves gondolat, miszerint a magas szintű kollektív tárgyalások károsan hatnak a gazdaságra.
A tények viszont azt mutatják, hogy ennek az ellenkezője igaz. Az erős kollektív tárgyalási rendszerek hozzájárulnak a magasabb bérekhez és a jobb munkakörülményekhez, valamint a jobb gazdasági teljesítményhez.

Az Amszterdami Egyetem adatai szerint a kollektív szerződésekkel lefedett munkavállalók százalékos aránya Romániában (100%-ról – 23-ra%), Görögországban (100%- ról – 25%-ra) és Bulgáriában (56%-ról – 23%-ra) esett vissza legnagyobb mértékben.
A rendelkezésre álló adatok azt is mutatják, hogy a kollektív szerződéssl lefedett munkavállalók száma a vizsgált 15 ország közül 9-ben csökkent, ideértve Görögországot (-1,2 millió), Németországot (-884 000) és Magyarországot (-439 000).Jelenleg óriási eltérés mutatkozik  Európa szerte az országok között: a munkavállalók mindössze 7% -a élvezi a kollektív megállapodás előnyeit Litvániában, szemben az osztrák 98%-kal.

 

Forrás: Jelle Visser, ICTWSS adatbázis. 6.1 verzió Amszterdam: AIAS Amszterdami Munkaügyi Intézet 2019. október; OECD Stat.

 

 

Az adatok azt mutatják, hogy a következő országokban esett vissza a kollektív szerződéssel lefedettség:

 

Tagállam

%-os lefedettség 2000-2002

%-os lefedettség 2016-2018

Különbség a munkavállalók számában

 

 

 

 

Litvánia

15%

7%

 

Lettország

18%

14%

59,000

Lengyelország

25%

17%

 

Görögország

100%

25%

1.263 millió

Észtország

23%

19%

 

Magyarország

38%

21%

439,000

Bulgária

56%

23%

254,000

Románia

100%

23%

 

Szlovákia

51%

25%

 

Csehország

35%

30%

 

Írország

44%

34%

 

Ciprus

65%

44%

10,000

Horvátország

64%

45%

120,000

Málta

57%

50%

 

Németország

68%

54%

884,000

Luxemburg

60%

59%

 

Spanyolország

75%

68%

 

Portugália

78%

74%

 

Hollandia

82%

78%

80,000

Forrás: Jelle Visser, ICTWSS adatbázis. 6.1 verzió Amszterdam: AIAS Amszterdami Munkaügyi Intézet 2019. október; OECD Stat.

Az ETUC – a méltányos minimálbérről – az Európai Bizottsággal folytatott konzultációja során kiemelte ezeket az arány csökkenéseket.

 

Az Európai Bizottság első körös konzultációs dokumentuma kimondta: „A kollektív tárgyalások az EU által támogatott szociális piacgazdaság alapvető elemei, és erős alapot teremtenek a jó bérmeghatározáshoz.”

Az ETUC úgy véli, hogy a Bizottságnak a méltányos minimálbérre irányuló kezdeményezését úgy kell alkalmaznia, hogy megvédje a kollektív tárgyalások rendszerét ott, ahol már magas a kollektív szerződéseknek köszönhetően a bérszínvonal, és ki kell terjesztenie azokban országokban, ahol alacsony, az egyenlőtlenségek csökkentése, a munkakörülmények javítása és a termelékenység növelése érdekében.

Az ETUC főtitkárhelyettese, Esther Lynch elmondta:

 

„A törvényben előírt minimálbér emelése elengedhetetlen ahhoz, hogy az emberek a szegénységi küszöb alá ne kerüljenek, ám a kollektív alku a legjobb módszer annak biztosítására, hogy a munkavállalók valóban méltányos részesedést, méltányos bért kapjanak, leküzdjék a nemek közötti bérszakadékot és jó munkakörülményeket biztosítsanak a nem -standard munkavállalók számára.”

“Ha a tagállamok nem támogatják a munkavállalók jogainak és a kollektív tárgyalási képességüknek az előmozdítását, az visszatartja a bérnövekedést. Az alacsony szintű kollektív alku alacsonyabb minimálbért is jelent: méltányos minimálbért csak olyan munkaerőpiacokon lehet elérni, ahol hatékony kollektív tárgyalási rendszerek működnek, amelyek biztosítják a megfelelő lefedettséget.”

„Pozitív, hogy az Európai Bizottság felismerte, hogy a kollektív tárgyalások nélkülözhetetlenek a tisztességes gazdasághoz. Logikus, hogy most elő kell mozdítaniuk a kollektív tárgyalásokat, különösen ott, ahol alacsony a kollektív szerződésekkel lefedett munkavállalók száma. Az EU-nak azonban nem szabad beavatkoznia ott, ahol nincsenek problémák a kollektív tárgyalásokkal.”

“Ez azzal a követelménnyel kezdődhet, hogy a szolgáltatásokra, az építési beruházásokra és az árubeszerzésre fordított évente 2 trillió eurós (a GDP 14%-a) állami kiadások olyan cégekhez kerülnek, ahol van kollektív megállapodás.”

 

MEGOSZTÁS:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Nyomtatás

EZEKET OLVASTA MÁR?

Munkaképesség-vizsgálat kiértékelő műhelymunka

2024. november 22-én értékeltük ki a SZEF munkaképesség-vizsgálat mérését, amely projektet még áprilisban kezdtünk meg tagszervezeteinek aktív bevonásával. A közös munka sikerét mi sem jelzi jobban, mint hogy május végére

Szakszervezeti V4 tanácskozás Budapesten

2024. november 21-22-én Magyarországon tanácskoztak a V4 országok – Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia – szakszervezeti konföderációi. A “Visegrádi Négyek” budapesti szakszervezeti találkozója a magyar EU soros elnökség apropóján került

Másodszor műhelymunkáztunk a zöld átment témájában

2024. november 21-én másodszor nyílt arra lehetőség, hogy a közszolgáltatások szakszervezeteiben aktív tagok megvizsgálják, hogyan kezeljük a klíma átmenet kérdését a szervezeteinkkel. A nyitó eseményhez hasonlóan most is nagyon különböző

Fiatal szakszervezeti vezetők találkozója Zágrábban

Beszámoló az Európai Szakszervezeti Szövetség (ESZSZ) Ifjúsági Bizottságának találkozója Zágrábban Az ESZSZ Ifjúsági Bizottságának találkozójára 2024. október 27. és 29. között került megrendezésre a Friedrich Ebert Alapítvány közreműködésével és támogatásával.