Keresés
Close this search box.

Nem ez a kutya és nem ez a farok…

… nem ez az üllő és nem ez a kalapács, azaz semmi nincs a helyén Lázár János miniszternek a Klik kritikájára tett indulatos megjegyzéseiben.

… nem ez az üllő és nem ez a kalapács, azaz semmi nincs a helyén Lázár János miniszternek a Klik kritikájára tett indulatos megjegyzéseiben. Az Origo közleménye szerint a következőket mondta: „Minden pedagógusnak tudomásul kell vennie, hogy a Klik a munkaadója, ezért semmi oka nincs, hogy a dolgozók megválasszák, ki legyen a munkaadójuk… Ha valaki dolgozik egy gyárban, akkor nem érdekel senkit, hogy azt szereti, vagy nem szereti. Mindez nem jelenti azt, hogy a Klik hibátlan lenne, de az nem lehet, hogy a farok csóválja a kutyát.”

Nem a – számára sértő módon – Klebelsberg Kunóról elnevezett hivatal-óriás a kutya, mert ha a pedagógusok léteznek és ellátják a feladatukat, akkor van közoktatás, de ha a pedagógusok nélkül csak ez a vízfej fontoskodna, akkor nem lenne. Kutya létezhet farok nélkül, azaz a pedagógusok Klik nélkül, de a farok nem életképes a kutya nélkül. Még a mai minisztereket sem a politikusok által szünet nélkül átkeresztelt, összevont és szétválasztott oktatásért felelős minisztérium tanította írni és olvasni, nem is az egykori országos pedagógiai intézet vagy a járási hivatal oktatási osztálya, hanem az általános iskolai tanítója, akire talán maga Lázár János is emlékszik minden nagy elfoglaltsága ellenére, még ma is.

Képzavarokban, dakota indián közmondásokban és egyéb figyelemelterelő jelképekben eddig is bővelkedtek a kormányzati nyilatkozatok. Ám Lázár János ezúttal túllőtt a célon és leleplezett egy nagyon rossz bürokrata szemléletet. Folytatva a képzavart azt is mondhatnánk, hogy a kutya (vagy a farok) kiugratta a szöget a zsákból. Nem a nehézkes, bürokratikus, a gyakorlattól távol lévő nagy hivatalok végzik el a közszolgáltatásokban a munkát, hanem – mindaddig, amíg a gyalázatos fizetésekkel és ilyen kiszólásokkal el nem üldözik őket – a hivatásukat szerető szakemberek. Az életet nem az országgyűlési határozatok alkotják, nem is a szakfelügyeleti jelentések, és nem a költségvetési számítások, hanem az emberekkel szemtől szemben kapcsolatban lévő, dolgozó másik ember. Nem az egészségügyi ágazat gyógyítja meg az embert, hanem a jó orvos.

A mai munka végeláthatatlan özöne a pályázati kiírásoknak, -beadásoknak és -elbírálásoknak, az indikátor felsorolásoknak és számon kéréseknek, a mindenféle testületek által szüntelenül gyártott határozatoknak és az ezeket rögzítő olvashatatlan jegyzőkönyveknek, az élet ennek ellenére – hála az égnek – emberi kapcsolatokban és egymásra hatásokban zajlik. Magyarán: nem az állásfoglalások és az utasítások óceánja formálja a lényünket, hanem egy tanár személyes megjelenése vagy egy könyvtáros tekintete és az olvasóját értő ajánlása. Ez hatással lehet egy emberre, sőt jó irányba befolyásolhatja akár az egész életét.

A Klik egy mesterkélt, életidegen közeg, akár jól működik, akár – sok-sok pedagógus véleménye szerint – rettenetesen rosszul. Így is, úgy is csak áttételesen van köze az emberi gesztusokból, arcokból, szeretetből épülő valódi élethez. Semmiképpen nem lehet a személyiségekből és sokféle, hatalmas szaktudás rendszeréből felépülő pedagógus társadalom ennek a hivatal-gólemnek a kiágazása, alkatrésze, farka vagy bármije. Ha ez véletlenül, valaha egyszer így lenne, akkor az maga lenne a köznevelésnek is, de az ember szellemi életének is a vége.

Az ember sokkal bonyolultabb lény, vágyak és remények éltetik, félelmek és bizonytalanságok tépázzák, követhetetlen asszociációk folyamatában fejlődik, a tanár egy mozdulatáról eszébe jut a nagyapja, ahogyan állt a cseresznyefa alatt és ebből megérti Arany János egy sorát, vagy a történelem valamely fordulatát. A Klik utasításaiból nem ért meg soha semmit.

Ha ennek a Magyarország legnépesebb szakmáját adó, magas szinten művelt, munkáját – mindennek ellenére – szerető nagy társadalomnak baja van a feje fölé rakott hivatallal, akkor ott minden valószínűség szerint tényleg baj van. És ez az élet meg nem értése, a napi történések súlyos félreértése, ha ezeket a valóságos jelzéseket a bürokrácia és a felsőbbség nevében megpróbálja lesöpörni valaki. Ez nem jó, holmi kutyára hivatkozva különösen nem jó, de szabályos igazgatási eszközökkel sem lenne az.

Forrás: http://foldiaka.blog.hu/2015/12/18/nem_ez_a_kutya_es_nem_ez_a_farok

MEGOSZTÁS:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Nyomtatás

EZEKET OLVASTA MÁR?

Stockholmi tanulmányút

Beszámoló a Közép-európai Szakszervezeti Együttműködés (CETUN) stockholmi tanulmányútjáról (2024. október 21-22.) Az Osztrák Szakszervezeti Szövetség, az ÖGB koordinálásával, EU-s támogatási forrással 2022 óta működő CETUN együttműködés keretében cseh, horvát, liechtensteini

SZEF középszintű oktatás zárónap – 2024.11.02.

A középszíntű képzés résztvevői a munkavédelemmel foglalkoztak felsőfokon. Ez a felsőfok egész nap érezhető volt. Délelőtt a munkahelyi jóllét volt a téma, ahol nagyszerű ötletek merültek fel. A személyes élményeket

EduDays 2024

Támogassuk a szakszervezetek megújulását oktatással! ETUI EduDays – 2024. október 21-23., Brüsszel Az Európai Szakszervezeti Intézet (ETUI) éves oktatási konferenciáját, az EduDays-t Fabio Ghelfi, az ETUI oktatási osztályának új igazgatója

SZEF alapszintű oktatási 1. csoport zárónap

2024. október 21-én kommunikációs képzéssel folytatódott az első alapszintű csoport műhelymunkája. Ezen képzési modul egyik legfontosabb témája az asszertív megközelítés megértése és gyakorlása.

Szlovák-magyar ifi tanácskozás

2024. október 22-én online találkozott a SZEF Ifjúsági Tagozata a Szlovák Köztársaság Szakszervezeti Szövetségének (KOZ SR) alelnökével és ifjúsági tagozatának vezetőivel. Az egy órás ismerkedés alatt leginkább a szlovák kollégák