… nem ez az üllő és nem ez a kalapács, azaz semmi nincs a helyén Lázár János miniszternek a Klik kritikájára tett indulatos megjegyzéseiben.
… nem ez az üllő és nem ez a kalapács, azaz semmi nincs a helyén Lázár János miniszternek a Klik kritikájára tett indulatos megjegyzéseiben. Az Origo közleménye szerint a következőket mondta: „Minden pedagógusnak tudomásul kell vennie, hogy a Klik a munkaadója, ezért semmi oka nincs, hogy a dolgozók megválasszák, ki legyen a munkaadójuk… Ha valaki dolgozik egy gyárban, akkor nem érdekel senkit, hogy azt szereti, vagy nem szereti. Mindez nem jelenti azt, hogy a Klik hibátlan lenne, de az nem lehet, hogy a farok csóválja a kutyát.”
Nem a – számára sértő módon – Klebelsberg Kunóról elnevezett hivatal-óriás a kutya, mert ha a pedagógusok léteznek és ellátják a feladatukat, akkor van közoktatás, de ha a pedagógusok nélkül csak ez a vízfej fontoskodna, akkor nem lenne. Kutya létezhet farok nélkül, azaz a pedagógusok Klik nélkül, de a farok nem életképes a kutya nélkül. Még a mai minisztereket sem a politikusok által szünet nélkül átkeresztelt, összevont és szétválasztott oktatásért felelős minisztérium tanította írni és olvasni, nem is az egykori országos pedagógiai intézet vagy a járási hivatal oktatási osztálya, hanem az általános iskolai tanítója, akire talán maga Lázár János is emlékszik minden nagy elfoglaltsága ellenére, még ma is.
Képzavarokban, dakota indián közmondásokban és egyéb figyelemelterelő jelképekben eddig is bővelkedtek a kormányzati nyilatkozatok. Ám Lázár János ezúttal túllőtt a célon és leleplezett egy nagyon rossz bürokrata szemléletet. Folytatva a képzavart azt is mondhatnánk, hogy a kutya (vagy a farok) kiugratta a szöget a zsákból. Nem a nehézkes, bürokratikus, a gyakorlattól távol lévő nagy hivatalok végzik el a közszolgáltatásokban a munkát, hanem – mindaddig, amíg a gyalázatos fizetésekkel és ilyen kiszólásokkal el nem üldözik őket – a hivatásukat szerető szakemberek. Az életet nem az országgyűlési határozatok alkotják, nem is a szakfelügyeleti jelentések, és nem a költségvetési számítások, hanem az emberekkel szemtől szemben kapcsolatban lévő, dolgozó másik ember. Nem az egészségügyi ágazat gyógyítja meg az embert, hanem a jó orvos.
A mai munka végeláthatatlan özöne a pályázati kiírásoknak, -beadásoknak és -elbírálásoknak, az indikátor felsorolásoknak és számon kéréseknek, a mindenféle testületek által szüntelenül gyártott határozatoknak és az ezeket rögzítő olvashatatlan jegyzőkönyveknek, az élet ennek ellenére – hála az égnek – emberi kapcsolatokban és egymásra hatásokban zajlik. Magyarán: nem az állásfoglalások és az utasítások óceánja formálja a lényünket, hanem egy tanár személyes megjelenése vagy egy könyvtáros tekintete és az olvasóját értő ajánlása. Ez hatással lehet egy emberre, sőt jó irányba befolyásolhatja akár az egész életét.
A Klik egy mesterkélt, életidegen közeg, akár jól működik, akár – sok-sok pedagógus véleménye szerint – rettenetesen rosszul. Így is, úgy is csak áttételesen van köze az emberi gesztusokból, arcokból, szeretetből épülő valódi élethez. Semmiképpen nem lehet a személyiségekből és sokféle, hatalmas szaktudás rendszeréből felépülő pedagógus társadalom ennek a hivatal-gólemnek a kiágazása, alkatrésze, farka vagy bármije. Ha ez véletlenül, valaha egyszer így lenne, akkor az maga lenne a köznevelésnek is, de az ember szellemi életének is a vége.
Az ember sokkal bonyolultabb lény, vágyak és remények éltetik, félelmek és bizonytalanságok tépázzák, követhetetlen asszociációk folyamatában fejlődik, a tanár egy mozdulatáról eszébe jut a nagyapja, ahogyan állt a cseresznyefa alatt és ebből megérti Arany János egy sorát, vagy a történelem valamely fordulatát. A Klik utasításaiból nem ért meg soha semmit.
Ha ennek a Magyarország legnépesebb szakmáját adó, magas szinten művelt, munkáját – mindennek ellenére – szerető nagy társadalomnak baja van a feje fölé rakott hivatallal, akkor ott minden valószínűség szerint tényleg baj van. És ez az élet meg nem értése, a napi történések súlyos félreértése, ha ezeket a valóságos jelzéseket a bürokrácia és a felsőbbség nevében megpróbálja lesöpörni valaki. Ez nem jó, holmi kutyára hivatkozva különösen nem jó, de szabályos igazgatási eszközökkel sem lenne az.
Forrás: http://foldiaka.blog.hu/2015/12/18/nem_ez_a_kutya_es_nem_ez_a_farok