Keresés
Close this search box.

Kormányzati partnereket hívott párbeszédre az MKKSZ munkaügyi szakmai tanácsa

A Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) abban érdekelt, hogy ha már a kormány elhatározta a magyar közigazgatás területi szervezetrendszerének átalakítását, az sikeres legyen, mert a közigazgatás szereplői több kísérletet már nem képesek elviselni – jelentette ki Boros Péterné, a szakszervezet főtitkára szerdán azon a szakmai és érdekképviseleti fórumon, amelyen kormányzati vezető tisztségviselők válaszoltak a járási rendszer kialakításával, illetve annak január 1-jétől várható hatásaival kapcsolatos kérdésekre.

A szakszervezet Munkaügyi Országos Szakmai Tanácsának fórumán Boros Péterné vitaindítóját azzal kezdte, hogy valamennyi munkaügyi szakigazgatásban dolgozó, de a kormány számára is sorsdöntő jelentőségű a nagy horderejű változás. Az átalakítással kapcsolatos szakmai, szervezeti javaslataikról folyamatosan tájékoztatják a kormányzati szerveket, hiszen az érdekképviseleti munkában is kulcsfontosságú, hogy az ügyfelek elégedettek legyenek az új szervezeti rendszerrel, legyen költséghatékony és javuljon a szolgáltatások elérhetősége. Ugyanilyen követelmény, hogy az érintett személyi állomány értse az átszervezés célját, ismerje annak menetét, legyen érdekelt a gyors és eredményes megvalósításában. Biztos lehessen abban, hogy munkavégzési és egzisztenciális feltételei belátható időn belül javulnak – vagy legalább tovább nem romlanak.

„Mára sem gyógyultak be azok a sebek, amelyeket a munkaügyi kirendeltségeken dolgozók 2010 első hónapjaiban szenvedtek el az illetménykiegészítés megvonása miatt. Nem felejtünk, de előre nézünk. Szeptember elseje óta szinte valamennyi kormánymegbízottal felvettük a kapcsolatot, felajánlottuk a szakszervezet együttműködését a járási közigazgatás kialakításában területi szinten is. A szakszervezet abban tud segíteni a döntéshozóknak, hogy megosztja az aggályokat, akár a jobbító szándékú, a gyakorlathoz jobban igazodó elképzeléseiket. Enélkül ugyanis néha gellert kap egy-egy még jónak tűnő elképzelés is” – mondta a főtitkár asszony, hozzátéve: az MKKSZ kormányzati kapcsolatai kiegyensúlyozottak, szinte minden megyei kormányhivatallal kölcsönösen érdekeltek az együttműködésben, egyetlen megyei kormányhivatal vezetése tagadta csak meg a szakszervezeti működést lényegesen befolyásoló tagdíjlevonást.

A fórumra azokból a kérdésekből állítottak össze egy csokrot, amelyek a leginkább feszítőek. Például, hogy 2013. január 1-től, illetve év közben lesz-e változás a nemzeti foglalkoztatási alap és a munkaügyi szervezet által végrehajtott TÁMOP programok pénzügyi kezelésében, a kirendeltségi döntési hatáskörben, amely csorbíthatja ezek kompetenciáját? Ha igen, akkor ez jár-e létszámcsökkentéssel és mikortól? (A szakszervezet ebben a kérdésben azt javasolja, hogy kirendeltségektől ne kerüljenek el hatáskörök megyei szervezeti egységhez, inkább a munkaügyi kirendeltségek létszámbeli erősítése indokolt.) A járási hivatalok felállásával hol lesz a munkaügyi kirendeltség helye, illetve hogyan alakul az illetménykiegészítés mértéke?

Zöld-Nagy Viktória, a KIM helyettes államtitkára a járási hivatalok kialakításával kapcsolatban emlékeztetett, hogy a kormány az alapvető elemeket már 2011. szeptember 1-jén meghatározta, az alapelvek azóta sem változtak. A jogalkotás folyamatában, a különböző egyeztetések során kaptak gellert, de a végeredmény: van egy járástörvény és egy saláta kormányrendelet a feladat- és hatáskörökkel, valamint október 17-e óta egy újabb kormányrendelet, amely érinti a szakigazgatási szerveket és a kirendeltségi illetékességet rögzíti.

„Az előterjesztés foglalkozott a munkaügyi szervezet átalakításával is. Az egyik legfontosabb, hogy 2013. június 1-ig a rendszer változatlan az illetékességi területen is, azután a járáshoz kell igazítani. De nem kell minden járásban járási munkaügyi szakigazgatási szervnek működnie, egy-egy jelenlegi kirendeltség illetékességi területe több járásét is lefedheti. A szakmai irányítási jogokat az gyakorolja, akihez ma is tartozik, a vezetésben semmilyen átalakítást nem jelent.” Az államtitkár asszony leszögezte: nem tervezik kirendeltségek megszüntetését, nem lesz feladat- és hatáskör változtatás sem, a jelenleg működő szervezetrendszerrel folytatódik a munka. Az államigazgatási szervezeti struktúrában az alsó szint a járási hivatalok szervezete lesz, ide kerülnek a szakigazgatási szervek, a kirendeltségek, a mostani szakmai önállósággal. A megyei kormányhivatalok rendszerével azonos módon, önállóan gyakorolják a járási szakigazgatási szervek vezetői is a feladat- és hatásköröket. Fölöttük a szakmai irányító a megyei szakigazgatási szerv, és e fölött a Nemzetgazdasági Minisztérium lesz a jövőben is. A munkáltatói jogokat viszont a járási hivatal vezetője gyakorolja. A járási hivatal a kormányhivatal része, a munkáltatói jogot azért telepítették a járási vezetőhöz, mert a járási hivatalok méreteiknél fogva nem alkalmasak arra, hogy azon belül elaprózzák a munkáltatói jog gyakorlását. A járási törvény is garanciát tartalmaz arra, hogy a szakigazgatási szerv vezetőjével együttműködésben kell gyakorolni a járási hivatal vezetőjének ezt a jogot.

A kormány előtt van a járási törvény módosítására vonatkozó előterjesztés, amely olyan tartalmi elemeket is megfogalmaz, amelyekről egyébként politikai egyeztetéseken egyetértés születetett. Például a szakszervezet is kifejtette a véleményét. Ennek lényege, hogy az önkormányzatoktól átkerülő köztisztviselők megtarthatják az illetményüket. Az államtitkár arról is tájékoztatást adott, hogy a kormányzat illetékesei folyamatosan figyelik, hol lehet további egyszerűsítéseket bevezetni a rendszer, a munka hatékonyságának növelése érdekében. Arra kérte a fórum résztvevőit, ha erre vonatkozó javaslataik vannak, folyamatosan jelezzék az illetékeseknek.

Zöld-Nagy Viktória kitért a munkaügyi szervezeti rendszert is erősen érintő kormányablakok kialakítására is. Mint mondta: szomorúan tapasztalta, hogy vannak megyék, ahonnan senki nem jelentkezett a kormányablak képzésekre, pedig a szakszervezettel közös fórumokon is igyekeztek felhívni a kormányhivatalok ügyfélszolgálatán dolgozók figyelmét ennek fontosságára. Hosszú távon ugyanis ez lesz az egyetlen integrált ügyfélszolgálat a rendszerben. Ennek a kialakítása 2013 októbere vagy vége lesz. Nagyon sok informatikai fejlesztésre van szükség ugyanis, hogy biztonságban tudjon működni a kormányablak rendszer, a kollégák hozzá tudjanak férni az alkalmazásokhoz, s olyan informatikai csatorna legyen, amin keresztül a beérkező igények, kérelmek bekerülhessenek az ügyintézés folyamatába. Az államtitkár leszögezte, hogy hosszú távon, fokozatosan szűnik meg a többi ügyfélszolgálat, csak kormányablakok lesznek, amelyek alapvetően az okmányirodák bázisán alakulnak ki, ami azt is jelenti, hogy az okmányirodák dolgozói bekerülnek a kormányablak rendszerbe, de csak azok, akik elvégzik az egyéves képzést, amelynek első kurzusa várhatóan még novemberben elkezdődik. Jelenleg egyébként 2800-an dolgoznak okmányirodákban, valamennyien nem kerülhetnek be a kormányablakba, akkor sem, ha a teljes rendszert 6000-6500 fővel tervezik – tette hozzá.

Arra a felvetésre, hogy az önkormányzatoktól a járásokhoz kerülő dolgozók illetménye feszültségeket okoz majd, Zöld-Nagy Viktória megerősítette: nem minden feladat kerül át a kormányablakokhoz, most egyeztetnek arról, hogy a kormányhivatalokhoz tartozó államigazgatási hatás- és feladatkörök közül melyiket lehet a kormányablakba utalni. A kirendeltségek illetménykiegészítésének csökkentésére azért került sor – hangsúlyozta -, hogy egységes legyen a rendszer. Az önkormányzatok esetében azért született a kormányzati döntés, mert az érintettek ugyanazt a feladatot látják el, csak más szervezeti rendszerben. A terv az, hogy a közszolgálati életpályamodell keretében a munkakör alapú bérezés kialakításával egyszerre rendezik mindenki bérét. E témához kapcsolódva dr. Jáczku Tamás, a nemzetgazdasági tárca foglalkoztatás-irányítási főosztályvezetője úgy fogalmazott: a munkaügyi kirendeltségeken dolgozók január 1-jétől a világon semmit nem fognak észrevenni abból, hogy ők egy járási hivatalban dolgoznak, az esetleges névtáblacserét leszámítva. Utalt arra, hogy a tárgyalások kezdetétől leszögezett alapelv volt, hogy kirendeltséget nem zárnak be és újat se hoznak létre. Minden kirendeltség marad a helyén, január 1-jétől is változatlan körben. A KIM azt a korrekt ajánlatot tette, hogy a járás illetékességi területén is túlterjedhet a kirendeltség illetékességi területe, de az lenne kívánatos, ha a kirendeltség és a járás illetékességi területe illeszkedne egymáshoz a különféle anomáliák elkerülése érdekében, s az állampolgárok is tudják, hogy hova kell fordulniuk, ha munkaügyi problémájuk van – tette hozzá. A tárca felmérése szerint három megyében fordul elő, hogy a járás illetékességi területén több kirendeltség is van. Azokat se zárják be, hanem összeolvadnak. Ez azzal jár, hogy három-négy kirendeltség-vezető státusza megszűnik – mondta.

A fórumon felvetődő kérdésekre adott válaszokból kiderült: az október 17-én megjelent kormányrendelet felsorolja, hogy milyen szakigazgatási szervek tartoznak a járási hivatalokhoz, s az is, hogy a járási hivatal szervezeti felépítése megegyezik a kormányhivataléval. A jegyzőtől a feladat- és hatáskörök – a gyámhivatal kivételével – a megyékhez tartoznak, az okmányirodák pedig a járási hivatal törzshivatalába kerülnek. Az okmányirodákban dolgozók jelenlegi illetményüket kapják január 1-jétől is, amit az önkormányzat megállapított és az jogszerű.

Dr. Kovács Péter, a KIM főosztályvezetője kérdésekre reagálva azt mondta, a járási hivatalok kialakítása nem jár elbocsátásokkal, a 121 ezres kormányhivatali létszám várhatóan 131 ezerre duzzad január 1-jétől. A legkisebb járás egyébként Bélapátfalva lesz, a legnagyobb pedig Miskolc – közölte. Megerősítette azt is, hogy a kormányablak rendszer bővítése és a járások kialakítása nem egy gombnyomásra történik. A kormányzat célja, hogy az integrált, egységes államigazgatási ügyfélszolgálati rendszert a kormányablak alatt alakítsa ki, amely 2015-ig valósulhat meg országos szinten. Jáczku Tamás ehhez hozzátette: a kormányablakba kerülők illetménye és munkaköre is változik. Az államigazgatásra vonatkozó létszámleépítésről egyelőre nincsenek információk. A tárcánál mindazonáltal azért lobbiznak, hogy a közérdekű munka végrehajtásával kapcsolatos többletfeladatok ellátására a munkaügyi központok még legalább kétszáz kormánytisztviselőt alkalmazhassanak. S bár a jelenlegi gazdasági helyzetben ennek nincs realitása, azt remélik, hogy legalább további létszámleépítés nem érinti a munkaügyi központokat.

A fórumot záró beszédében Árva János, az MKKSZ elnöke megjegyezte: nem volt arra példa, hogy minisztériumi vezetők elfogadtak volna meghívást egy részágazatot érintő konferenciára, mert fontosnak tartják azt.

Kun J. Erzsébet

Forrás: Szakszervezetek.hu

MEGOSZTÁS:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Nyomtatás

EZEKET OLVASTA MÁR?

SZEF felsőszintű oktatás

A SZEF oktatási programjában másodszor került megszervezésre a felsőszintű szakszervezeti aktivista képzés. A 2025. április 29-30-án megtartott kétnapos eseményre a szakszervezeti mozgalom mellett elkötelezett szakértők, valamint SZEF tisztségviselők bevonásával került

Együtt ünnepeltük a munkásokat 2025-ben is

2025-ben ismét a Magyar Szakszervezeti Szövetséggel közösen ünnepeltünk május 1-jén a Városligetben. Az ünnep délelőtt a városligeti emlékkőnél indult, ahol több tucat résztvevő szervezeti zászlók gyűrűjében hallgathatta meg Zlati Róbertnek

Csóti Csaba az ATV Start című műsorában

Az ATV Start vendége volt 2025. május elsején Csóti Csaba, a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma elnöke. A felvetett témák között szerepelt szakszervezeti tagsággal kapcsolatos kérdés, a szakszervezetek fontossága és jelenlegi helyzete,