Sok minden történt tegnap: megválasztották az új bírósági vezetőket; bejelentették, hogy még az idén egyszeri pluszjuttatást kapnak a háziorvosok és az egészségügy frontvonalában dolgozók; mellesleg elfogadták az „új, korszerű, Európának példát mutató Munka Törvénykönyvet”.
Sok mindent mondtak tegnap. Ellenzéki pártok, elemzők, szakszervezetek tiltakoztak; nem tegnap derült ki, hogy hiába.
Néhány dolgot mondott a miniszterelnök is. Beszélt a munkásvédelemről, melyet az „alkalmatlan szakszervezetek miatt” a kormánynak kell ellátni, de azt elfelejtette megemlíteni, hogy a törvény elfogadásával mindent megtettek azért, hogy a szakszervezetek minél nehezebben vagy egyáltalán ne teljesíthessék 21. századi funkciójukat.
Nemcsak a Parlamentben hangzottak el miniszterelnöki gondolatok. A Széll Kálmán Alapítvány rendezvényén elhangzott orbáni mondat – miszerint 2012 az új rendszerek bejáratásának éve lesz – lehetséges, hogy a beszélő szándéka ellenére szokatlanul őszinte. Valamikor évtizedekkel ezelőtt az új gépjárművek motorjait be kellett járatni. Óvatosan, mert az akkori legkorszerűbb technológia sem tudta kizárni a gyári hibákat, az esetleges meglepetéseket. Ma már nem forgalmaznak olyan autót, motorkerékpárt, melyeknek motorját a tulajdonosnak kell bejáratnia. A gyártás korszerű, 21. századi, ellenőrzött, minőségvédett és még így is elfordul, hogy visszarendelnek járműveket.
Aki tavaly május óta figyelemmel kíséri a jogalkotást, az Országgyűlés munkáját és értelmezni próbálja a parlamenti termékeket (az elfogadott törvényeket), egyet kell, hogy értsen a miniszterelnökkel. Ezek a törvények valóban olyanok, mint az egykori Berva moped motorja: be kell járatni őket, mert rossz a „gyártástechnológiájuk”.
A fentiek azt is jelentik, hogy a munka világának új rendszerét létrehozó Munka Törvénykönyvét is be kell járatni, mert az előállítása korszerűtlen – vagyis nem demokratikus, nem párbeszéden alapuló volt. Mindezzel igazából egyetlenegy nagy baj van, Magyarországnak nincs ideje, és lehetősége a próbaüzemre.
láva