Nincs megállapodás a vasutasokkal – Újabb sztrájk jöhet?

www.vg.hu

Továbbra sincs megállapodás a kormány és az öt reprezentatív vasutas szakszervezet között, az egyeztetést egy hét múlva folytatják – közölték az érintettek a hétfői kollektív munkaügyi vita után.

A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, valamint vasúti mellékvonalaknak a foglalkoztatást is érintő megszüntetését.

Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány kijelölt tárgyalója szerint a jövő hétfői tárgyaláson már aláírható lesz a foglalkoztatáspolitikai keretmegállapodás, addig még hátravan néhány megbeszélés a leányvállalatok és a szakszervezetek között.

Andrási Miklós hangsúlyozta: a választásokig nem lesz elbocsátás a vasútnál, azt követően pedig a következő kormány döntése, hogy mely elvek szerint mit valósít meg.

A 10 százalékos várható vasúti jegyáremelésre vonatkozó kérdésre válaszolva Andrási Miklós közölte: a menetdíj 3 éve nem emelkedett, ez idő alatt 17 százalékos infláció volt az országban, így a MÁV számára egy 10 százalékos jegyáremelés elfogadható.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke a tárgyalásról távozva újságíróknak azt mondta, hogy messze van a kormány és a szakszervezetük álláspontja egymástól. A VDSZSZ továbbra sem látja az indokát a mellékvonalak bezárásának, és ehhez semmilyen módon nem adják a nevüket.

A VDSZSZ elnöke megismételte korábbi kijelentését, hogy vasutas munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe azzal, hogy a kormány 40 milliárd forinttal csökkenti a költségvetési forrást. Szerinte jelenleg a vasúti közlekedés esetében a létszám a kívánatos alatt van, és meggyőződésük, hogy a forgalombiztonság rovására nem lehet további létszámot leépíteni.

A jegyárak emelkedésére vonatkozó újságírói kérdésre válaszolva Gaskó István közölte: a kormány felelőssége a jegyárak meghatározása, ez nem a szakszervezet dolga. Nem értenek egyet a jegy árának emelésével, mert már most is magas.

Az MTI kérdésére Gaskó István elmondta, hogy a tárgyalás megkezdése előtt a szakszervezetek egyeztettek, egyelőre nem jutottak közös álláspontra, de nem zárta ki, hogy a közeljövőben sikerül közös platformra jutni.

A VDSZSZ azt mondja, ha továbbra is a vonalbezárások mellett kardoskodik a kormány, akkor sztrájkot kell tartani – tette hozzá Gaskó István.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke jelezte: reméli, hogy a szakszervezetek közösen tudják majd a sztrájkot folytatni annak érdekében, hogy a kormány elálljon szándékától.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke az egyeztetés után az MTI-nek elmondta, hogy a leányvállalatokkal folytatott eddigi tárgyalások már részeredményekkel zárultak. Van olyan MÁV-csoportbeli cég, ahol egy-két tételen múlik csupán a megállapodás.

Borsik János kifejtette, hogy szerinte a szakszervezetek többsége megállapodás-párti, és elsődleges kérdésnek tekinti a foglalkoztatás biztonságát. Ennek ellenére elutasítják a mellékvonalak részbeni megszüntetését, és szolidárisak a kistérségek lakóival.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke elmondta, hogy érdeminek tartja a hétfő egyeztetést, bár jelezte: továbbra is elzárkóznak a szárnyvonalak bezárására irányuló kormányzati elképzelésektől. Folytatják a leányvállalatokkal az egyeztetést a foglalkoztatásról, illetve a kormánnyal a keret megállapodásról.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöksége szerdán értékeli a tárgyalások eddigi eredményeit – mondta Simon Dezső.

MEGOSZTÁS:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Nyomtatás

EZEKET OLVASTA MÁR?

Összefoglaló az online képzéssorozatunkról

Egy szakszervezeti tag gondolatai a fél éves képzéssorozatunkról Tavaly állapodtunk meg a Szakszervezetek Együttműködési Fórumával (SZEF) egy közös projektben, amely keretében 2022. első felében hat hétfő estét töltöttünk szakszervezeti tagokkal

Előny is lehet a digitalizáció a munkaerőpiacon?

Az európai szociális partnerek 2020 júniusában kötötték meg a Digitalizációról szóló európai autonóm keretmegállapodást. Az európai szintű megállapodás tagállami szintű érvényesülését a nemzeti szintű szociális partnereknek kell biztosítaniuk, a tagállami

Kedves választ kaptunk a TIM-ből

Mint az ismert, a SZEF levélben fordult a Miniszterelnökhöz, hogy támogassa az európai minimálbér irányelv-tervezet megvalósulását. Annak ellenére, hogy Magyarország tartózkodott a szavazás során, a tervezet elfogadásra került, amit szervezetünk